Valberedningen i Sleep Cycle utsedd
november 1, 2021, 12:00
Göteborg, 1 november 2021. Valberedningen inför Sleep Cycle AB’s årsstämma 2022 har blivit utsedd genom att bolagets tre största ägare, eller ägargrupper, utsett varsin representant till valberedningen.

Enligt den instruktion för valberedningen i Sleep Cycle som antogs på årsstämman 19 maj 2021 ska valberedningen, utöver styrelsens ordförande, bestå av representanter för de tre röstmässigt största ägarregistrerade aktieägarna per den 30 september året innan det år då årsstämman infaller.

Efter att de tre största aktieägarna utsett varsin representant har styrelsens ordförande sammankallat valberedningen till dess första möte. Valberedningen består av följande ledamöter:

• Mathias Høyer, utsedd av MCGA AB och H265 AB som respektive representerar 21,94% av rösterna och tillsammans representerar 43,9% av rösterna.
  • Alexander Hannerland, utsedd av GLA Invest SA som representerar 23,7% av rösterna.
  • Anna Sundberg, utsedd av Handelsbanken Fonder som representerar 5,3% av rösterna.
  • Lars Berg, styrelseordförande i Sleep Cycle.

Valberedningen representerar tillsammans 73,0% av rösterna i bolaget. Valberedningen har utsett Anna Sundberg till ordförande.

Valberedningen ska förbereda och för årsstämman presentera följande beslutsförslag:

• Stämmoordförande
  • Antal styrelseledamöter
  • Styrelseledamöter
  • Styrelseordförande
  • Styrelsearvoden med uppdelningen mellan ordförande och övriga ledamöter i styrelsen samt ersättning för utskottsarbete,
  • Revisorer
  • Arvode för bolagets revisorer
  • I den mån så anses erforderligt, ändringar i tillämplig valberedningsinstruktion

Valberedningen ska i samband med sitt uppdrag fullgöra de uppgifter som enligt aktiebolagslagen och svensk kod för bolagsstyrning ankommer på valberedningen.

Information om valberedningens arbete samt instruktionen till valberedningen återfinns på bolagets hemsida. Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman 2022 samt på bolagets hemsida – www.sleepcycle.com.

Aktieägare som vill lämna förslag till valberedningen kan kontakta valberedningen på bolagets adress eller genom e-post till [email protected]. För att ge valberedningen möjlighet att beakta ett förslag måste det ha inkommit till valberedningen i god tid före årsstämman, dock senast den 20 februari 2022

För mer information, vänligen kontakta:

CFO och Head of Investor Relations

Malin Abrahamsson